Complador i yrkesutbildning
Complador är det fjärde steget i en utvecklingsprocess som har med yrkeskunskap att göra.
Det första steget var Donald A. Schöns bok Reflekterande praktiker som handlar om yrkesmäns och -kvinnors yrkeskunskap och professionella tänkande, vilket har formen av teorier-i-användning.
Det andra steget var Bengt Molanders undersökning av begreppet teori-i-användning i boken Kunskap i handling. Han menar där att en teori-i-användningbestår av”värden, strategier och underliggande antaganden”.
Det tredje steget togs av Gunnar Cardell i undersökningar av lärares pedagogiska tänkande. Han fann att Molanders tre typer av element motsvarades av tre komplexa tankenät – ”värden” motsvaras av behovsnät, ” strategier” av strateginät och ”underliggande antaganden” av orsaksnät.
Det fjärde steget är Complador – ett dataprogram för att dokumentera sådana tankenät grafiskt. Detta innebär att man kan kartlägga en yrkesmans eller -kvinnas teori-i-användning i form av bilder. De tre näten presenteras i Complador som en integrerad helhet, som trenät.
|
Donald A. Schön |
1. Teori-i-användning |
|
Bengt Molander |
2. Värden, strategier och underliggande antaganden |
|
Gunnar Cardell |
3. Behovsnät, strateginät och orsaksnät
4. Complador: Trenät |
|
Tre sätt att använda Complador i yrkesutbildning
- för kartläggning av yrkesmäns/-kvinnors teorier-i-användning, t.ex. i uppsatser
- som källa i yrkesutbildning: dokumenterade teorier-i-användning kan användas som exempel att diskutera kring och ta lärdom av.
- som studietekniskt hjälpmedel: eleven kan använda Complador i arbetet med att bygga upp sin egen teori-i-användning.
Trenätsbegrepp – analysredskap
De tre grundläggande trenätsbegreppen är behovs-, strategi- och orsaksnät men dessa har kompletterats med ett antal andra begrepp som preciserar ”behov”, ”strategi” och ”orsak”.
- Behovsperspektivet: behovskedja; axiomatisk idé; nu-behov; (behov i ) futural behovskedja
- Strategiperspektivet: utgångsaktivitet; strategikedja; samordnade och samverkande strategier
- Orsaksperspektivet: orsakskedja; ledande faktor; över- och undernät; funktionsmönster; feedback; samverkanspotential; självorganisering; möjlighetsrum m.fl.
|